Kako zablestimo na razgovoru za službo

RAZGOVOR ZA DELO – INTERVJU

Intervju je razgovor med kandidatom za delo in delodajalcem, ki z vrsto vprašanj želi ugotoviti, ali je vprašanec primeren za ponujeno delo. Delodajalec pri tem neprestano vrednoti odgovore in obnašanje kandidata. Z intervjujem želi delodajalec izvedeti vse o vaši izobrazbi, kvalifikacijah za delo, izkušnjah, hobijih, željah, ambicijah,…Po drugi strani pa je intervju odlična priložnost, da izveste veliko več o delu, za katerega kandidirate in o organizaciji, ki ga ponuja. Ponavadi traja intervju 30-40 minut. Za to priložnost morate biti dobro pripravljeni, da bodo posledično tudi boljši rezultati.


Razmislite o intervjuju

Preden se udeležite intervjuja, dobro razmislite, kaj vse želite tam povedati, česa ne in kaj si želite od njih izvedeti. Dobro razmislite o svojih prednostih, izberite nekaj svojih uspehov, izkušenj, osebnostnih značilnosti (marljivost, natančnost,…), skratka, izpostavite vse, v čemer se razlikujete od drugih in kar bi radi še posebej poudarili.
Bodite pozorni na to, da na postavljena vprašanja vedno odgovorite tako, da izpostavite svoje prednosti. Če vam vprašanje take možnosti ne dopušča, potem svoje prednosti izpostavite na koncu intervjuja.
Kaj si želite prikriti? Če želite prikriti nekaj svojih karakteristik (starost, pomanjkanje izkušenj,..), prej dobro premislite, kako se boste takšnim vprašanjem izognili oz., kako boste na njih odgovorili. Na koncu razmislite še, česa si sami želite, kaj želite izvedeti o ponujenem poslu in sami organizaciji,… Vsa vprašanja, katerih odgovori vas zanimajo, vendar jih niste imeli možnosti izvedeti iz drugih virov, postavite na samem intervjuju.
Ne bojte se spraševati, saj je intervju dvosmerni pogovor, da ne govorimo o tem, da boste z aktivnim sodelovanjem pridobili veliko več simpatij (v kolikor ne boste spraševali neumnosti).

Pazite na podrobnosti

Čeprav na izgled popolnoma nepomembni detajli, vas vseeno lahko stanejo službe, za katero kandidirate.
Oblecite se v spodobna in čista oblačila, ki morajo biti prilagojena naravi dela, za katerega se potegujete. Nikakor ne smete biti vpadljivi. Skoparite pri ličilih.
S sabo vzemite notes in pisalo (da si lahko zapišete vse potrebne informacije, npr. podatke o organizaciji, kdaj in komu se morate oglasiti za dodatni razgovor,…), kopijo življenjepisa, ki ste ga pred tem že poslali, priporočila,…

Kako se obnašati na intervjuju

Prvi vtis o vas si delodajalec ustvari že po prvih minutah pogovora, zato se potrudite, da boste ravno takrat izgledali in delovali, tako kot se to od vas pričakuje.
Ne dovolite si zamuditi, saj vam bodo zaradi tega takoj pripisane minus točke.
Pri predstavljanju si podajte roke, pazite na stisk in si obvezno zapomnite sogovornikovo ime.
Med samim razgovorom bodite prijazni in vljudni, sogovornika glejte v oči.
Bodite samozavestni.
Bodite kooperativni in ustrežljivi, na vprašanja odgovarjajte hitro, odločno in pripravljeno.
Ne žvečite in ne kadite.


Vadite intervju

Da bi se temeljito pripravili na intervju, oblecite obleko, ki ste si jo izbrali za ta namen, zberite vse stvari, ki jih mislite odnesti in prosite prijatelja naj vas izpraša. Vaditi morata čisto vse: vstop v sobo, rokovanje, način sedenja, odgovore na vsa možna vprašanja,…
Dobro bi bilo, če bi ves postopek posneli z videokamero, ker bi tako bolje uvideli svoje napake in jih s ponavljajočo vajo tudi odpravili. Ta postopek vam bo pomagal, da se boste na pravem intervjuju bolje odrezali, pa tudi ugodneje se boste počutili.

Najpogostejše napake pri razgovoru z delodajalcem

1. Slab nastop
2. Izogibanje kontaktu z očmi
3. Pomanjkanje samozavesti
4. Pomanjkanje načrtov za prihodnjo kariero
5. Pogovarjanje v slengu, ne dokončevanje stavkov
6. Bahanje s kratkotrajnimi predhodnimi zaposlitvami
7. Zamujanje
8. Slabo izpolnjena prijava za delo
9. Pomanjkanje entuzijazma
10. Nervozne navade
11. Preveliko poudarjanje finančne plati
12. Slabo povprečje
13. Pomanjkanje taktnosti
14. Pomanjkanje znanja iz strokovnega področja
15. Zavračanje možnosti po kasnejši spremembi bivališča
16. Netoleranca, predsodki
17. Dejstvo, da nikoli prej niste slišali za podjetje
18. Želja za prevelikim, prehitro
19. Cinizem / Lenoba
20. Mlačen stisk rok
21. Zavračanje pričetka kariere na dnu lestvice
22. Dejstvo, da grdo govorite o prejšnjem delodajalcu

Vprašanja, ki jih lahko pričakujete od delodajalca

1. S čim ste bili najbolj/najmanj zadovoljni na prejšnjem delovnem mestu? Zakaj?
2. Ali posedujete ustrezne karakteristike za kariero, ki jo želite doseči?
3. Kaj je to, kar posedujete in bo zaslužno za vašo uspešno kariero v prihodnosti?
4. Ali raje delate sami ali v skupini? Zakaj?
5. Kaj veste o našem podjetju?
6. Kaj bi radi počeli v našem podjetju in kako bi mu s tem doprinesli?
7. Ali se dobro ujemate s sodelavci? Navedite primer.
8. Ali raje delate v fiksno določenem času ali v variabilnem?
9. Kaj menite o nadurah?
10. Ali ste organizirani?
11. Ali lahko delujete v timu?
12. V katerih šolskih/univerzitetnih aktivnostih ste sodelovali?
13. Katere so vaše glavne prednosti in pomanjkljivosti?
14. Ste dobili priporočila od nekdanjih delodajalcev?
15. Kolikšno plačo si želite?
16. Kako dobro poznate delo z osebnim računalnikom?
17. Kje bi želeli biti čez 5 let? Čez 10 let?
18. Katera oseba vam predstavlja vzor in zakaj?
19. Zakaj naj bi zaposlili ravno vas? Kaj lahko storite za našo organizacijo?
20. Zakaj imate radi ravno ta poklic?
21. V čem se razlikujete od drugih?
22. Povejte mi nekaj o sebi.
23. Naštejte svoje sposobnosti.
24. Kaj bi storili v primeru… (tu pridejo na vrsto vprašanja, ki so vezana na situacije, ki jih lahko pričakujete na tem delovnem mestu)
25. Kako ste se pripravili za naš razgovor?
26. Konkretno opišite situacije, ko ste uporabili svojo sposobnost, da ste rešili določen problem. Kakšen je bil rezultat?
27. Opišite vaš koncept profesionalnosti.


Vprašanja, ki jih sami postavite delodajalcu

1. Kaj naj bi bil, po vašem mnenju, največji izziv v tem poklicu?
2. Kje vidite svoje podjetje v naslednjih petih letih? Kakšen vpliv bi imel tak razvoj na moje delovno mesto?
3. Kako bi opisali delovno kulturo, ki vlada pri vas? Kako bi opisali način dela osebe, ki bi mu bil/a podrejen/a?
4. Kdaj lahko pričakujem odločitev o svojem sprejetju oz. zavrnitvi?
5. Ali sem dovolj nazorno odgovoril/a na vaša vprašanja? Želite, da kakšnega dopolnim, bi me radi vprašali še kaj?
6. Ker se želim prepričati, da resnično posedujem zahtevane karakteristike, vas prosim, da mi navedete najpomembnejše lastnosti, ki naj bi jih imela oseba, primerna za razpisano delovno mesto.

KAKO SE OBLEČI ZA POSLOVNI INTERVJU

1. Preverite, ali ima podjetje določen “kodeks oblačenja”. Obiščite podjetje in opazujte, kako so oblečeni zaposleni. Če se le da, izvedite, kakšen kodeks oblačenja imajo pri njih. V kolikor podjetje nima fiksno definirane politike oblačenja, se pozanimajte, kako se oblačijo uspešni poslovni ljudje, ki delajo v tem ali podobnem podjetju in enostavno – kopirajte!

2. Izogibajte se ekstravagantnim in vpadljivim oblačilom ter oblačilom z vpadljivimi napisi blagovnih znamk. Niste na modni pisti i ne smete si dovoliti da vaš izgled pritegne več pozornosti od vaših profesionalnih kvalitet. Določena odstopanja v smislu ekstravagance so dovoljena, v kolikor se to pričakuje v vašem poklicu.

3. Oblecite se v trend – v poslovni trend. V redu je, če pokažete, da skrbite za svojo pojavo, toda ne bolj, kot to zahteva razgovor za službo.

4. Ne oblecite novih oblačil, ki jih še niste pomerili, ker enostavno ne veste, kako se v njih počutite, ali vam pristojijo, ali vas tiščijo,… Za ta namen je zelo pomembno, da se v oblačilih počutite prijetno in varno.

5. Vaše oblačilo mora biti popolnoma čisto in zlikano, brezhibno očiščeni morajo biti tudi čevlji. Izogibajte se materialom, ki se hitro mečkajo.

6. Torba, ki jo boste vzeli, prav tako kot vsi pripomočki, ki sodijo zraven (rokovnik, pisalo…), morajo oddajati vtis poslovne osebe. Ne smejo biti napol obrabljeni, popisani, umazani,… Ne vzemite prevelike torbe, saj vsi vedo, da ste prišli na poslovni intervju, in ne potrebujete ravno treh rokovnikov, tri kozmetične torbice, škatlo cigaret in pet vžigalnikov. Za vsak slučaj, obvezno vzemite papirnate robčke.

7. Nadenite si ročno uro. S tem jim dajete vedeti, da ste oseba, ki pazi na čas. V nobenem primeru ne smete gledati na uro med samim razgovorom! Če mislite, da boste podlegli skušnjavi, je vsekakor bolje, da uro pustite doma.

8. Izogibajte se močnim parfumom, dezodorantom in kolonjskim vodicam.

9. Pred razgovorom nikoli ne kadite – najbrž je odveč poudarjati, da ne želite smrdeti – tako iz ust kot iz oblačil.

10. Skrbite za osebno higieno – umivanje las in tuširanje pred samim razgovorom, pranje zob, namažite hrapave roke…

11. Preden vstopite v podjetje, dobro preverite, kako izgledate.Preverite frizuro, ličilo, obleko, kravato,… V kolikor je vse, tako kot je treba, pridobite tudi na samozavesti.

Za moške:

Formalni poklici – bankirji, pravniki… Ne morete zgrešiti, če oblečete elegantno obleko in kravato. Barve: klasična črna, siva, temno modra. Kravata mora barvno ustrezati obleki in srajci, čevlji morajo biti črni. Če nimate obleke, oblecite elegantne hlače (nikoli jeans), srajco blagih-umirjenih barv ter lep in enostaven pulover preko srajce (v hladnem vremenu). Prav tako pazite na čevlje, športni čevlji niso primerni.

V podjetju ne pričakujejo formalnega oblačenja, zato lahko oblečete udobne hlače in srajco ter čevlje. Bodite pozorni na barvno ujemanje oblačil.


Za ženske:

Formalni poklici – oblecite se v klasični ženski kostim: suknjič s hlačami ali krilom.

V podjetju ne pričakujejo formalnega oblačenja – oblecite primerne hlače in srajco oz. bluzo. Barve naj bodo umirjene.

Če nosite krila, obvezno oblecite tanke hlačne nogavice v barvi kože. Krilo naj ne bo ne prekratko ne predolgo – najbolj idealna dolžina je okrog kolen.

Nikoli se vam ne sme videti spodnje perilo. Črni modrček pod belo srajco je najbolj zgrešena kombinacija, prav tako hlače z nizkim pasom, ki pri najmanjšem pregibu razkrijejo spodnje hlačke.

Čevlji morajo biti obvezno zaprti, peta ne previsoka.

Izogibajte se vpadljivemu ličenju in nakitu.
Odstopanja od tega pravila so dovoljena le, v kolikor se to pričakuje v vašem poklicu.

Skrajšajte nohte.


OGLASI, KI SE NAM ZDIJO SUMLJIVI

Razgovori v poznih urah
Nekatera podjetja dejansko opravljajo razgovore v večernih urah, saj leži težava v velikem številu prijavljenih kandidatov, ki jih morajo razporediti preko celega dneva. Prav tako direktorji določenih podjetij ne morejo opravljati razgovorov med delovnim časom, zato jih prestavijo na kasnejšo uro. To so v glavnem primeri v večjih podjetjih. V kolikor pa vam podjetje ni znano in niste prepričani, kaj sploh zahtevajo, vzemite nekoga s sabo, ki vas bo počakal pred stavbo. Tako boste na razgovoru mirnejši in bolj zbrani, kaj hitro pa lahko ugotovite, da je podjetje povsem v redu in morebitne službe ne boste izgubili zaradi nepotrebne treme oz. strahu.

Razgovori v privatnih stanovanjih
Mnoga podjetja imajo svoje poslovne prostore v sklopu stanovanjskega bloka, saj je tako veliko ceneje. Ponavadi velja to za podjetja, ki se komaj ustanavljajo ali pa so na novo ustanovljena. V kolikor pa vam podjetje ni znano in niste prepričani, kaj sploh zahtevajo, vzemite nekoga s sabo, tako kot v zgornjem primeru.

Neregistrirana podjetja
Mnogi lastniki iščejo zaposlene še preden registrirajo podjetje. Zato se zgodi, da preko informacij ali interneta ne morete do podatkov o njih. In spet, v kolikor se vam vseeno vse skupaj zdi sumljivo, vzemite nekoga s sabo…

Posredniki in plačevanje
Male firme se v glavnem ne poslužujejo posrednikov za iskanje svojega kadra, to počnejo velika in močnejša podjetja. Agencije za iskanje kadrov nikoli ne zaračunavajo iskalcem zaposlitve, temveč podjetjem, ki kader iščejo. V kolikor bo nekdo od vas zahteval plačilo v zameno, da vam najde službo, dobro premislite, če si tega želite. Upravičeno ste lahko sumljivi.

Delo v tujini
Čisto nič nenavadnega ni v tem, da se iščejo ljudje za delo v tujini. Vseeno pa morate biti zelo pazljivi pri takih ponudbah, sploh, če ste jo dobili od posamezne osebe ali neregistriranega podjetja, ki se ga ne da preveriti. Preden nekomu izročite svoj potni list, vedno natančno preverite, kdo ta oseba pravzaprav je, in če res dela za podjetje, za katerega se je predstavila. Pri tem je treba biti popolnoma previden, saj niso redki primeri preprodaje ljudi. Ta previdnost velja še posebej pri poslih, kjer se iščejo mlada dekleta, natakarice, manekenke, tajnice, ipd. Drugače pa previdnost velja tudi za moške.

Hiter in lahek zaslužek
Obljube, kot so »veliko denarja za malo dela«, vedno dišijo po prevarah. Razmislite, kako dolgo je potrebno, da se po normalni, legalni poti doseže želeno materialno bogastvo in hitro boste dojeli, da se na tak nerealen razpis ne želite prijaviti.

Objavljeno na portalu diva.si